torsdag 19 juni 2008

Born in to a world who doesn´t care

Människan är en egoistisk varelse. Det mesta som den gör, gör den för sig själv för att den själv ska tjäna på det. Människor ska ha mer och mer och mer.. pryltokeri är vad jag kan kalla det. Vi handlar och handlar massor av saker för att inte tala om hur många människor "slänger" bort nästan oanvända saker för att de ska ha den nya coola som kommit ut på marknaden , fast prylen inte ens har blivit mycket förbättrad utan de kan kanske ha ändrat lite på designen. Vi är ganska lättlurade när det kommer till design. Ser vi något som ögat gillar så vill vi ha det, oftast.
Jag kan fråga mig själv, varför är vi så pryltokiga? Mycket har med status att göra, enligt mig. Man ska ha den nya coolaste mobilen och bärbara datorer och massa andra häftiga prylar för då får man uppmärksamhet och man kan "visa" att man kan köpa det.
Fine, säger jag.. om du tjänat dina pengar själv och slitigt ihop dem. Att däremot knäppa med fingrarna och få allt serverat och betalt av nån i familjen tycker jag är usch. Visst, nu kan jag också få pengar av min pappa ibland men jag kan inte knäppa med fingrarna och få det bara så där. Jag skulle aldrig få flera tusen för att köpa en ny telefon eller dylikt, och jag skulle för den delen inte vilja tjata på mina föräldrar att få det heller.. vem vill leva på sina föräldrar liksom??? inte jag i alla fall. Att stå på sina egna ben och tjäna sina egna pengar och ta sina egna beslut tjänar man så mycket mer på. Vem vet, jag kanske bara tycker så här för att jag själv aldrig fått allt jag pekat på men jag tror att jag lärt mig mer genom att inte fått det utan att fått lära mig att spara och kämpa lite för saker och ting som jag velat ha. Och det ska jag nog vara tacksam för!

Nej, pryltokiga är vad vi är.. men ser vi alla andras människors lidande ivärlden där det inte ens finns människor som har råd att kunna köpa ett mål mat om dagen? No we dont.. vi bryr oss inte. Eller vi kanske bryr oss till viss del men inte så pass mycket att vi gör mycket åt det. När det finns människor som köper en vinylskiva för 250 000 kronor då tycker jag det är dags att tänka igenom sina prioriteringar!


Over and Out!

//Sofy

Inga kommentarer: